Condensatie, wat is het en wat is er aan te doen?
- Condensatie wordt gevormd wanneer vochtigheid uit de lucht zich vastzet op koude ondergronden, onder bepaalde klimaatomstandigheden.
- Des te warmer de lucht, des te meer vocht die kan opnemen. Wanneer de lucht afkoelt, bijvoorbeeld op een vensterraam, kan het vocht niet vastgehouden worden. Het teveel aan vochtigheid zet zich dan vast als condens. Zodra het raam wordt opgewarmd, zal het water evaporeren en zichtbaar verdwijnen.
- Een voorbeeld: Bij een temperatuur van 20°C, kan lucht tot 17,4 g/m³ water absorberen. We spreken dan van een saturatie van 100%. Echter, deze waarde wordt zelden bereikt. Bij 20°C en een relatieve vochtigheid van 60%, kan lucht nog steeds 10,44 g/m³ water bevatten. Wanneer deze lucht een raamoppervlak bereikt dat 11°C warm is, kan deze lucht de vochtigheid niet meer vasthouden omdat, in dit geval, een saturatie van 100% bereikt wordt bij een temperatuur van 11°C. Hierdoor wordt condensatie gevormd.
Condens in ramen.
- Acryl is een organische materie die water absorbeert in moleculaire vorm. Dit betekent dat water het raam kan penetreren en de vochtigheid verhoogt tussen de dubbele beglazing. Wanneer de buitentemperatuur daalt, koelt de lucht tussen de panelen af. Het teveel aan vocht zet zich vast op de koudste kant, dat is, op de binnenzijde van het buitenste paneel.
Maatregelen:
- Een adequate manier om condensatie weg te krijgen of te vermijden, is het interieur van het voertuig te ventileren om de vochtigheid te verminderen. Vochtigheid wordt beïnvloed door luchtcirculatie. Men kan ook de binnentemperatuur verhogen. Wanneer koude lucht opgewarmd wordt, kan die immers vocht opnemen.
- Uw raam is dus niet stuk wanneer er zich condensatie bevindt tussen de 2 panelen. Vooraleer condensatie volledig verdwijnt, is wel een beetje geduld vereist.
- Dit fenomeen zorgt bijgevolg niet voor enige basis voor garantie.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.